Okolo Humprechtu a Kosti

Středně náročný výlet (červený stupeň obtížnosti), který vás zavede na Sobotecko, k loveckému zámečku Humprecht a k nejzachovalejšímu gotickému hradu v Čechách, ke hradu Kost.

Délka výletu: 11,5 km

Obtížnost trasy pro mechanický vozík: v současné době neprůjezdné

Obtížnost trasy pro elektrický vozík: v současné době neprůjezdné

Vhodnost trasy pro kočárek: náročné

Vhodnost trasy pro seniory: ano

Trasu doporučujeme za sucha!

Itinerář:

Parkoviště pod Humprechtem hotel Ort (1,5 km) – pěší žlutá silnice Libošovice (2,5 km) – pěší modrá Libošovice (2,5 km) – Prokopské údolí (část cesty je možné projít mimo značku), po vyjeté polní cestě (4 km) – Kost (4,6 km) – údolí Plakánek (6,5 km) – Sobotka (11,5 km)

MAPA

Kratší varianta: od hradu Kost se na parkoviště vrátíte po silnici Kost–Sobotka (celá trasa 8 km).

Popis trasy:

Na parkovišti pod Humprechtem nejsou vyhrazená místa pro vozíčkáře a jeho povrch je kamenitý. Z parkoviště vyrazte po žluté značce po cestě s drobnými kameny. Po 100 m přichází mírné klesání po travnatém povrchu a lávka přes potok.

Cesta dále pokračuje po dřevěném chodníku z prken, která místy chybí, což způsobuje cca 20 cm široké mezery, které se ale dají po zadních kolech překonat (kritické místo – foto č. 1). Následuje mírné stoupání po travnaté cestě, která vás přivede k motelu Ort v obci Nepřívěc.

Zde odbočte doleva na asfaltovou silnici a napojte se na žlutou značku. Po 300 m odbočte vpravo na hlavní silnici na modrou turistickou značku a po ní pokračujte až do Libošovic. Z obce se vydejte po červené značce směr Prokopské údolí a Kost. Po 200 m se asfaltová cesta mění na pěšinu v louce, kde se po dešti místy vyskytují kaluže a bláto (kritické místo – foto č. 2). Od hradu Kost se můžete vrátit na začátek výletu po silnici (směr Sobotka). Tuto kratší variantu doporučujeme především vozíčkářům, protože údolí Plakánek není pro vozíky příliš vhodné – nachází se v něm schody u haťových chodníků a svažitá cesta.

Pokud zvolíte delší variantu výletu, pak od hradu Kost pokračujte po žluté turistické značce. Zhruba po 200 m odbočte vlevo do údolí Plakánek. Cesta je místy svažitá a tvořena velkými kameny (kritické místo – foto 3, 4). Po 600 m projděte přes dřevěnou lávku a po dalších 40 m dorazíte k 5 m dlouhému haťovému chodníku z prken, který vede přes mokřad a potok. Nachází se zde i schod bez zábradlí (kritické místo – foto č. 5, 6). Cestou vás čekají ještě další 2 haťové chodníky s dalšími dvěma schody –(kritická místa – foto č. 7, 8). Dále pokračujte po písčitokamenité cestě kolem rybníka Obora (místy větší díry) až na hráz, kde se nachází lávka ve formě panelu vysokého 20 cm (kritické místo – foto č. 9). Za lávkou se dejte vpravo na cestu s hrubým asfaltem, po které se dostanete na rozcestí Plakánek. Odtud dále pokračujte stále po žluté značce směr Sobotka. V Sobotce projděte centrem města k parkovišti.

Zajímavosti na trase a v jejím okolí:

Humprecht

Lovecký zámeček tvoří výraznou dominantu krajiny kolem malebného městečka Sobotka a je proslulý svou akustickou, takřka 17 m vysokou hudební síní.

Kost

Jeden z nejzachovalejších vrcholně gotických hradů v Čechách ze 14. století je zajímavý tím, že se nachází v údolí.

Vesnická památková zóna Střehom

Obec Střehom byla v roce 1995 vyhlášena vesnickou památkovou zónou. Nachází se v ní soubor domů s malebnou kamennou zvonicí a mlýnem z roku 1516.

Dřevěná zvonice v Oseku

Dřevěná šestiboká zvonice v Oseku byla postavena v roce 1601.

Údolí Plakánek

Skalnaté, lesem obklopené romantické údolí bylo pojmenované podle rodiny Plakánkových, kteří zde žili v 17. století a živili se pálením dřevěného uhlí.

Výlety prošla a nafotila fotografka a cestovatelka Pavla Bičíková.