Lomnickem kolem vrchu Tábor

Náročný výlet (černý stupeň obtížnosti) vás zavede do okolí Lomnice nad Popelkou. Navštívíte horu Tábor i známou Allainovu věž.

Délka výletu: 7 km

Obtížnost trasy pro mechanický vozík: náročná, vyžaduje doprovod

Obtížnost trasy pro elektrický vozík: náročná, vyžaduje doprovod

Vhodnost trasy pro kočárek: ano

Vhodnost trasy pro seniory: ano

Trasu doporučujeme za sucha!

Itinerář:

Tábor cyklo č. 4365 odbočka vlevo na lesní cestu (1 km) – cyklo č. 4365 Alainova věž (2,2 km) – cyklo 4365 Pod Alainovou věží, rozcestí (2,9 km) –  Jezírko pod Táborem, pramen Cidliny (3,6 km) – žlutá pěší (500 m) – neznačená lesní cesta, pak silnice Košov (4,7 km) – červená pěší Tábor (7 km)

MAPA

Popis trasy:

Na začátku výletu se nenachází žádné vyhrazené parkoviště, ale bez problému lze najít místo vhodné k parkování. Po cyklotrase č. 4365 se vydejte po zpevněné lesní cestě s občasným výskytem kamenů. Cesta pozvolně klesá a dovede vás až k Alainově věži. Od věže pokračujte po kamenité cestě na rozcestí, na kterém se dáte dále po žluté značce směrem na Košov.

Po 500 m se dostanete na rozcestí pod Alainovou věží (pozor žlábek), držte se žluté značky a odbočte vpravo na lesní cestu. Cesta je často po deštích bahnitá (kritické místo – foto č. 1) s vyjetými kolejemi (kritické místo – foto č. 2). Nejprve na vás čeká mírný kopec, po němž následuje mírné klesání k jezírku pod Táborem a k pramenům Cidliny. Od jezírka vystoupejte mírným kopcem, kde narazíte na 100 m úsek s velkými kameny (kritické místo – foto č. 3, 4, 5). 500 m za jezírkem odbočte doleva na neznačenou lesní cestu, po níž dojdete k silnici u vesnice Košov. Na silnici je prudší kamenitý nájezd (kritické místo – foto č. 6). Silnice vás povede kolem hospody Na Košově, za níž odbočte doprava na červenou turistickou značku, která vede po zpevněné cestě do prudšího kopce až k Alainovu kříži. Odtud vás čeká další stoupání do mírného kopce po červené značce až na Tábor.

Zajímavosti na trase a v jejím okolí:

Vrch a rozhledna Tábor

Na vrcholu Tábor (678 m n. m.) stojí barokní kostel Proměnění Páně, ke kterému vede křížová cesta, a nově zrekonstruovaná turistická chata s rozhlednou. Tábor je významným poutním místem.

Alainova věž

Věž v novogotickém stylu, vybudovaná v roce 1862, byla pojmenována po Alainovi, knížeti z rodu Rohanů.

Jezírko pod Táborem

Rašelinové jezírko umělého původu.

Alainův kříž

Kříž nechal postavit v roce 1849 kníže Kamil Rohan na památku svého bratra Alaina. Ten nešťastně zahynul během koňského dostihu, jehož se zúčastnil na Kamilovo naléhání.